Valmöjligheter

Det är en stor förmån att kunna åka en vecka till solen varje år. Jag är tacksam att vi har kunnat unna oss den typen av härlig, slapp och njutningsfull semester. Det är lyx att få sitta i solstolen och läsa en bra bok eller lösa ett klurigt korsord (ja, jag vet det är tantvarning med korsord). Att inte behöva tänka på något alls. Nu när barnen dessutom är så stora att de kan simma och upptäcka orten på egen hand, ger lite extra avkoppling. Nu kan hela familjen sitta på ett café, i lugn och ro, och spela kort tillsammans .


Lite skillnad är det mot när barnen var små. Jag kommer väl ihåg jagandet efter små ben som pinnande iväg mot spännande mål. Det blev inte mycket tid för stillasittande i solstolen. Men det är precis så det ska vara.


Det finns numer en stor (väldigt stor) konkurrent till mina älskade sol- och bad semestrar. Skidåkning. Numer plats nummer ett.

Den otroligt härliga och friska känslan man får av att susa nerför backen i solskenet med kylan bitande i kinderna är speciell. En snabb paus i toppstugan med en STOR kopp varm choklad toppad med mycket vispgrädde. För att efteråt, stärkt och varm, fortsätta i full fart nedför. After skin i stugan med trevligt sällskap och ett glas vin är inte alls dumt.

Valet för nästa år, Badgastein. Det blir första gången på skidor i utlandet för barnen, andra gången för mig och säkert femte gången för min man. Vi har tidigare nöjt oss med svenska fjällen när vi åkt med barnen. Lagom stort och lagom dyrt. Nu ska det utmanas och skidåkningen förbättras. Men jag undrar om detta verkligen är rätt för mig? Backarna är ju så mycket större och jag är verkligen ingen skidfantast.

I resesällskapet är inte alla superskidåkare, tack och lov. Vi är fler som kan njuta av långa chokladpauser och bara åka de hyfsat lätta backarna där man förhoppningsvis kan ta sig ned med någorlunda stil.  Vill man inte tillbringa så mycket tid på glid, finns ju annat man kan göra. Gå på SPA.


Valet att välja bort nästa års solsemester mot skidor är taget gemensamt i familjen. Men jag hoppas jag får möjlighet att sitta på en terrass i backen och njuta av gassande sol. Om det blir med en bok eller ett korsord, choklad med grädde eller choklad med rom återstår att se. Med stor sannolikhet blir det nog båda av allt. //Filosoftanten


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0